log877

1 2 3 4 5 6 10 100_7825 100_7827 100_7832 100_7989 Pilaovi_27.7 5 WP_20150921_17_28_25_Pro WP_20150921_17_30_19_Pro

I tohle dělá teréňák – někdy to může připomínat detektivku (1. část)

Jak terénní sociální pracovníci hájí oprávněné zájmy lidí v těžké životní situaci? Přečtete si příběh, který chvílemi připomíná detektivku...

Paní Kláru1 postihla před 16 lety těžká mozková příhoda, po které byla půl roku v kómatu. Po roční léčbě se klientka opět postavila na vlastní nohy, bohužel navždy bude bojovat se zdravotním handicapem. V době, kdy měla klientka ještě vážné zdravotní omezení, jí byl vyřízen invalidní důchod, který však nedokázala sama přebírat. Její matka byla stanovena jako osoba, která důchod bude přebírat za ní a hradit veškeré náklady.

Klientka nyní bydlí v domě s pečovatelskou službou. Sama se tři roky snaží nalézt odpověď, proč invalidní důchod stále přebírá její matka, a to přestože k tomu již není žádné opodstatnění. Klientce uhradí nájemné, ale další výdaje musí hradit sama. Paní Klára si díky příspěvku na péči a příspěvku na mobilitu platí energie, léky a tolik potřebnou pečovatelskou službu. Na jídlo a základní životní potřeby jí finance už téměř nezbývají.

Můj první kontakt s klientkou proběhl v říjnu 2017. Cílem naší spolupráce bylo podpořit klientku v její samostatnosti a pomoci jí hájit její oprávněný zájem – tedy zjistit, proč celou řadu let přebírá důchod klientčina matka, a zajistit, aby důchod přebírala sama klientka.

První naše společné kroky tedy vedly na místní obecní úřad, kde proběhla schůzka se starostou. Chtěly jsme zjistit, zda tu nemají nějaký záznam o jejím omezení ve svéprávnosti. Žádný záznam na obci však neevidovali.

Telefonovaly jsme proto následně na okresní správu sociálního zabezpečení. Tam jsme zjistily, že byl klientce ustanoven zvláštní příjemce důchodu, ale rozhodnutí o tom u sebe nemají.  Doporučili nám kontaktovat Českou správu sociálního zabezpečení. Po několika telefonátech jsem klientce pomohla se sepsáním žádosti o vyjádření k výplatě důchodu a o zaslání kopie daného rozhodnutí. Klientka tuto žádost na konci října odeslala. Po třech měsících, v lednu, přišla odpověď – město, kde Klára bydlí, vydalo rozhodnutí a ustanovilo zvláštním příjemcem důchodu matku klientky a jedině město může toto rozhodnutí zrušit. Opět jsme si tedy daly schůzku se starostou obce. Starosta byl o situaci informován, 16 let staré rozhodnutí města však nedohledal. Přislíbil ale, že věc začne řešit s příslušnými úřady. Bohužel i po dalších 3 týdnech jsme s klientkou nezaznamenaly žádný posun, tak si klientka v únoru podala podnět ke změně zvláštního příjemce na Městský úřad písemně.

Spolupráce s paní Klárou na mě občas působí jako detektivka. Snažíme se společně zjistit, kde nastala chyba, kdo může zjednat nápravu. Zatím není rozhodnuto. Ve druhé části článku Vás seznámíme s tím, jak příběh paní Kláry dopadl. Doufáme, že ho budeme moci vydat co nejdříve a že čekání paní Kláry nebude tedy pokračovat již moc dlouho.

Autorka: Martina Emanovská

Kontakty:

Martina Emanovská, terénní pracovnice Jičínsko a Vrchlabsko, e-mail: emanovska.aufori @gmail.com, tel.: 773 194 379

Mgr. Nikola Nováková, vedoucí služby Terénní program, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel.: 773 194 391

Kalendář akcí

listopad 2018
Ne Po Út St Čt So
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1